Núria Giménez Comas
Composer
Biografia / english / français / español
Núria Giménez-Comas Comença els estudis musicals amb el piano fent els estudis superiors amb els professors Víctor Cordero i Margarita Serrat. Posteriorment, després de fer estudis de contrapunt, harmonia i fuga al conservatori de Badalona (amb compositors com Alejandro Civilotti) entra a l'Esmuc per estudiar composició. Treballa amb el compositor Christophe Havel, amb qui també descobreix el món de la música electroacústica aprofundint en la noció de timbre, i amb qui farà el projecte final tractant la relació entre la música i les matemàtiques. Després d'un any estudiant amb Mauricio Sotelo anirà a la Haute École de Ginebra on treballarà amb els compositors Michael Jarrell i Luís Naón. Allà descobreix les eines de l'electrònica en temps real amb Eric Daubresse i realitza el treball de màster sobre alguns punts de la percepció sonora.
Molt interessada en la música mixta és seleccionada per a fer el Cursus 1 per a compositors a l'IRCAM així com el Cursus 2, que realitza gràcies a la beca de postgrau de Cajamadrid. En el marc d'aquest últim trballa amb el Quartet Diotima en el marc d'una col·laboració amb Voix Nouvelles de Royaumont utilitzant el nou sistema d'espacialització sonora en 3D ambisonics.
També molt interessada en els projectes col·laboratius, realitza diversos projectes amb artistes com el video-artista canadenc Dan Browne amb diferents formats així com treballa amb altres artistes com de renom com l’actor Lambert Wilson, Michel Derville i Judith Henry. En el marc d’un encàrrec dels centres Grame-Ircam realitza una col·laboració estreta amb la poetesa Laure Gauthier per a construir un format « d’arquitectura poètica ».
Molt interessada en el treball amb l'orquestra col.labora amb orquestres com l'OCG, La Geneva Camerata, Brussels Philarmonic, l'Orquestra Cadaqués i la OBC. Treballant amb directors com David Robertson, Michel Tabachnik, David Greilsammer, Duncan Ward i Benjamin Shwuartz. Recentment realitza un CD Digital d'obres orquestrals amb el segell de L'Auditori de Barcelona.
Recentment ha realitzat una residència de recerca artística a l'Ircam/ZKM sobre el tema "Escultures sonores en 3D" treballant el format d'instal·lació sonora immersiva.
Recentment ha realitzat une obra de Musica-Ficció, encàrrec de l'Ircam-Centre Pompidou sobre un text d'Anja Hilling, "Nostalgie 2175". Posteriorment realitzen una obra sobre el mateix text per a espectacle teatral, també encàrrec de l'Ircam juntament amb la directora de escena Anne Montfort. També ha realitzat una petita òpera de cambra, encàrrec del Gran Teatre del Liceu basada en un text d’Elfriede Jelinek, "Shadow. Eurydice says" adaptada juntament amb l'Anne Monfort i amb l'Alicia Serrat com directora de escena, l'Escola Elisava en el treball de la escenografia, dirigits pel Sebastià Brosa.
Ha rebut encàrrecs d'ensembles com Proxima Centauri, Espai Sonor, Geneva Camerata, BCN216, l'Orquestra de Cadaqués, Aleph Guitar Quartet, Sigma Quartet de Festivals com el Festival Ensems, Mixtur i d'institucions com Radio France, Grame, Ircam, Fundació BBVA, CNDM, GMEM amb les ajudes de l'INAEM, del Ministeri de Cultura Francès, de la Fundació SGAE i l'Institut Valencià de Cultura recolzant alguns d'aquests encàrrecs. Les seves obres han estat presentades a festivals come Manifeste, Présences (París), Archipel (Ginebra), Biennale Musique en Scène (Lyon), BCNClàssics, Ibermúsica, entre d'altres.
Ha estat premiada a concursos com el II Concurs Internacional de Composició Musical "Eulalio Ferrer" de Mèxic, Concours de Composició Coral de la EACC (European Association for Choral Conductors), Concours Internacional de Composició per a instrument y dispositiu electrònic de Bourges. ha rebut el Premi Colegio de España-INAEM 2012, el 1r premi del III Concurs Edison-Denisov.
Dóna Master-class i conferències sobre la seva música i recerques, així com sobre la música mixta a diferents institucions de França i Suissa, com a l'Institut Cervantes (Bordeus), al Cursus de l'Ircam, al ICST del ZHdK de Zurich, Hochschule de Stuttgart, l'Esmuc entre altres. Actualment és professora al taller "In Vivo Theatre" de l'Acadèmia Manifest, portat per les institucions com l'Ircam, la Companyia Day for night, el Teatre T2G i el CNSAD de París.